اسقاط کافه خیارات

  • بازدید:    125بازدید
  • دیدگاه:    0 دیدگاه
  • تاریخ انتشار:    05 اسفند 1401
  • دسته بندی:    حقوقی
اسقاط کافه خیارات
خیار در عالم حقوق اصطلاحی به معنای اختیار فسخ قراداد است و فسخ به معنای به هم زدن معامله می باشد .
واژه ی اسقاط نیز به معنای از بین بردن است.
با توجه به مقدمه ذکر شده در بالا ، اصطلاح اسقاط کافه خیارات که در بیشتر قرارداد هایی که در بنگاه ها ( مشاورین املاک و نمایشگاه های خودرو ) منعقد می شوند ذکر می گردد ، به معنای از بین بردن کلیه مواردی که طبق قانون به یک طرف یا هر دو طرف قرارداد اختیار فسخ قرارداد را می دهد.
در عالم حقوق نمی‌توان به صورت مطلق گفت که وجود یا اسقاط خیارات فسخ قرارداد همیشه درست است یا نادرست است اما در کل از دید نگارنده (نویسنده ) ، وجود اختیار فسخ بهتر از نبودن آن است و نبودن اختیار فسخ در بسیاری از موارد شخص را ناگزیر و ناچار می‌کند به قرارداد بسیار بدی متعهد باقی بماند و این یعنی آسیب!

تصور کنید از شخصی یک خودرویی به شرط سالم بودن و عدم تعمیر موتور، خریداری نموده اید و بعد از قرارداد مشخص می شود موتور تعمیر اساسی شده است .
یک مرتبه هم خودرو به علت اتصال برق آتش گرفته و سوخته است ولی شما از این موارد مطلع نبوده اید.
در این فرض اگر اختیار فسخ قرارداد نداشته باشید شما آسیب خواهید دید.
یا خانه ی خود را به شخصی فروخته اید به مبلغ 2 میلیارد تومان و شخص خریدار به شما چک داده هست و چک ها در موعد مقرر به علت عدم موجودی وصول نمی گردد .
در این فرض شما باید برای مطالبه ی ثمن‌ (بهای ملک )طرح دعوا کنید و حدود یک سال و نیم دوندگی نمایید تا حکم محکومیت قطعی خریدار را به پرداخت ثمن‌ بگیرید (اگر چک صیادی نباشد یا صیادی باشد ولی ثبت نشده باشد ) و خریدار حکم اعسار می گیرد و پول شما را به طور اقساط دراز مدت به شما می‌دهد .
در این حالت عدم وجود خیار فسخ باعث می شود به طور پیوسته به علت وجود تورم سنگین شما متضرر شوید .


در پایان از دید نگارنده (نویسنده ) وجود اختیار فسخ بهتر از نبودن آن است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *