حق تصویر

  • بازدید:    50بازدید
  • دیدگاه:    1 دیدگاه
  • تاریخ انتشار:    23 فروردین 1403
  • دسته بندی:    ورزشی
حق تصویر!

حق تصویربه این معناست که شخص می تواند درباره تصویربرداری از خویش, چگونگی تصویربرداری, انتشار, و درنهایت استفاده از تصویر خود تصمیم بگیرد. این حق ماهیتی دوگانه دارد, هم غیرمالی است, چون به شخصیت انسان مربوط است, هم مالی است, چون در بازار ارزش مالی دارد.

حق بر تصویر بازیکنان فوتبال به چه معناست؟
حق تصویر بازیکنان فوتبال، اولین بار توسط دیوان عالی انگلستان تعریف شد اما کافی و جامع نبود و در گذر زمان دستخوش تغییر و تکامل شده است اما تا اکنون حق تصویر بازیکنان در مجامع ورزشی تعریف و قانون گذاری نشده است ولی این موارد را عرفا شامل میشود ( نام، نام مستعار، تصویر، شباهت ظاهری، صدا، آرم، شماره تیم، ویدئو، اطلاعات بیوگرافی، نمایش گرافیکی یا الکترونیکی و یا هرگونه نمایش دیگری به منظور یک هدف تجاری و یا تبلیغاتی و نیز حق بر نمایندگی از آن و یا هرگونه حق دیگری در رابطه با نام، شهرت، عکس، خدمات تبلیغاتی و یا عملکرد بازیکن و در نهایت، حق بر ثبت این گونه از حقوق را در‌بر‌می‌گیرد)
در ابتدای فعالیت ورزشی یک بازیکن، حق بر تصویر او تنها متعلق به خود بازیکن است و هیچ شخصی نمی‌تواند بدون کسب رضایت وی، از حق بر تصویر او استفاده کند. ولی با امضای قرارداد با باشگاه، باشگاه اجازه ی استفاده از حق تصویر بازیکن را، به عنوان روشی برای بازاریابی باشگاه به دست می‌آورد.
نکته حائز اهمیت در مورد حق تصویر بازیکنان در بازی های الکترونیکی از جمله FIFA و PESاست ، که در این دو بازی از تصویر بیش از 15 هزار بازیکن استفاده شده است . چند سوال در ذهن متبادر می شود.
1. آیا این شرکت ها حق استفاده از تصویر بازیکنان را دارند?
2. چگونه می توان به صورت منصفانه با تمام بازیکنان قرارداد بست ?
در پاسخ به این سوالات باید گفت که این شرکت ها کافی است که با فدراسیون فیفا ،لیگ ها یا باشگاه ها قرارداد ببندد و به این صورت ، غیر مستقیم رضایت در پخش تصویر بازیکنان را نیز میگیرند چرا که طبق قوانین امری فیفا بازیکن حرفه ای وقتی قرارداد حرفه ای منعقد میکند تمام قوانین فیفا(اساسنامه ،قوانین انظباطی ، اخلاق وتعیین وضعیت بازیکنان و... ) را قبول کرده است که این سبک موافقت اشخاص را گرفتن نیز جای صحبت دارد.

با آرزوی سلامتی
محمد نصیری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرزام  بهمنش

فرزام بهمنش / پنج شنبه 23 فروردین 1403

درود بر شما پس به همین دلیله که صدا و سیما گاهی بازی ها رو پخش نمیکنه یا اینکه یک نماد گوشه تصویر رو مات میکنه ؟

پاسخ دهید
محمد  نصیری

محمد نصیری / پنج شنبه 23 فروردین 1403

درود بر شما خیر ، حق تصویر بازیکنان با حق پخش تلوزیونی متفاوت هست . صدا و سیما برای پخش بازی ها قانونا باید هزینه ای به لیگ یا تیم ها پرداخت کند.

فرزام  بهمنش

فرزام بهمنش / پنج شنبه 23 فروردین 1403

خیلی ممنونم